Sociálne služby
II. vlna - aktuálne informácie
-
Usmernenie pre očkovanie proti ochoreniu COVID-19 pre poskytovateľov sociálnych služieb, subjekty sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (SPOaSK) a ďalšie subjekty, ktorých výkon súvisí s poskytovaním sociálnych služieb a výkonom opatrení SPOaSK - Verzia účinná od 20.01.2021
Príloha 2a k usmerneniu ZSS_F9_Požiadavka na Skupinové očkovanie vo VC - vo formáte excel , vo formáte ods.
Príloha 2b k usmerneniu ZSS_F10_Požiadavka na Skupinové očkovanie VOS - vo formáte excel , vo formáte ods.
Príloha 3 k usmerneniu ZSS_F11_Hlásenie o nevykonaní očkovania - vo formáte excel , vo formáte ods.
Príloha 4 k usmerneniu ZSS_F12_Hlásenie o vykonaní očkovania - vo formáte excel , vo formáte ods.
Anamnestický dotazník - vo formáte word , vo formáte odt.
Informovaný súhlas - vo formáte word , vo formáte odt.
Na účely vyplnenia nahlasovacieho formuláru „Požiadavka na očkovanie“ v súlade s týmto usmernením sa
1. za zamestnanca zariadenia sociálnych služieb považuje aj zamestnanec
- poskytovateľa sociálnych služieb,
- centra pre deti a rodiny,
- podporných služieb (napr. sociálno-ekonomické podniky, chránené dielne, práčovne pre kontaminovanú bielizeň ZSS s aktívnym COVID-19 a údržbárskych prác)
2. za terénneho sociálneho pracovníka považuje aj zamestnanec
- poskytovateľa sociálnych služieb poskytovaných terénnou formou,
- orgánu SPOaSK, akreditovaného subjektu, ktorý nie je centrom pre deti a rodiny a ďalšieho subjektu SPOaSK,
- VÚC, mesta a obce, ktorý distribuuje OOPP pre poskytovateľov sociálnych služieb.
-
Celoplošné skríningové testovanie zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb na ochorenie COVID – 19 v dňoch 18.1. – 2. 2. 2020 .
Zamestnanci a prijímatelia sociálnych služieb môžu absolvovať celoplošné skríningové testovanie, ktoré bude v SR realizované v dňoch 18.1. až 26.1 2021 a následne vo vybraných okresoch s vyššou mierou pozitivity až do 2.2.2021, v rámci priebežného testovania v sociálnych službách, v súlade s podmienkami usmernenia MPSVR SR k priebežnému testovaniu zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb na ochorenie COVID – 19 v 2. vlne pandémie . Poskytovateľ sociálnej služby, ktorý testovanie vykoná vystaví otestovanej osobe potvrdenie o vykonaní testovania (podľa vzoru nižšie), na účely uplatnenia výnimiek zo zákazu vychádzania stanovenom uznesením vlády SR č. 30/2021 a č. 40/2021 (pre osobu, ktorej zdravotný stav alebo zdravotná kontraindikácia neumožňuje vykonanie testu na ochorenie COVID-19, osobu, ktorej bolo diagnostikované stredne ťažké alebo ťažké mentálne postihnutie alebo osobu dispenzarizovanú so závažnou poruchou autistického spektra).
Potvrdenie o vykonaní testovania vo formáte word , odt , pdf - UZNESENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY č. 30 z 17. januára 2021 , ktorým sa v rámci núdzového stavu s výnimkami upravuje od 27.1. do 7.2.2021 obmedzenie slobody pohybu a pobytu zákazom vychádzania
- UZNESENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY č. 44 z 20. januára 2021 , ktorým sa dopĺňa uznesenie č. 30 z 17.1.2021
- UZNESENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY č. 808 z 31. decembra 2020 , ktorým sa v rámci núdzového stavu s výnimkami upravuje od 1.1. do 24.1.2020 obmedzenie slobody pohybu a pobytu zákazom vychádzania
- Usmernenie pre poskytovanie ambulantnej sociálnej služby od 27.1.2021 aktualizované k 19.1.2020
- Usmernenie k priebežnému testovaniu zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb na ochorenie COVID – 19 k 19.11.2020
Príloha č.1: Zber a likvidácia odpadu vznikajúceho pri testovaní protilátok na laboratórnu diagnostiku SARS-Cov-2 - VYHLÁŠKA Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky č. 31/2020 k 22.12.2020, ktorou sa nariaďujú aj opatrenia pri ohrození verejného zdravia k izolácií osôb pozitívne testovaných na ochorenie COVID-19 a karanténe osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19, vrátane úpravy práv a povinností osôb v osobitnom režime, za ktoré sa považujú aj pracovníci sociálnych zariadení.
Podľa § 4 Vyhlášky v prípade úzkeho kontaktu osoby v osobitnom režime s osobou pozitívnou na ochorenie, môže zamestnávateľ osoby v osobitnom režime rozhodnúť, že výkon práce danou osobou v osobitnom režime je nevyhnutný a osoba v osobitnom režime môže pokračovať v práci, ak nemá klinické príznaky ochorenia, denne si meria telesnú teplotu, pracuje s respirátorom FFP3 bez výdychového ventilu alebo s jeho prekrytím chirurgickým rúškom, minimalizuje sa jej kontakt s ostatnými osobami, obmedzí sa jej pohyb po pracovisku na najmenšiu možnú mieru, zamestnávateľ jej zabezpečí možnosť odpočinku a stravovania bez prítomnosti inej osoby a najskôr po piatich dňoch po úzkom kontakte podstúpi diagnostiku ochorenia COVID-19.
- VYHLÁŠKA Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa nariaďujú opatrenia pri ohrození verejného zdravia k povinnostiam poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a poskytovateľov sociálnych služieb (17.12.2020)
- Ministerstvo zdravotníctva SR 7.12.2020 aktualizovalo odborné stanovisko k prepúšťaniu pacientov z nemocníc do zariadení sociálnych služieb. MPSVR SR odporúča poskytovateľom sociálnych služieb postupovať v súlade s týmto stanoviskom MZ SR.
- Základné informácie o usmerneniach a podpore MPSVR SR pre oblasť sociálnych služieb v boji proti Covid-19
Dňa 30. októbra 2020 nadobudlo účinnosť nariadenie vlády SR č. 301/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 103/2020 Z. z. Týmto nariadením sa upravuje aj nový účel jednorazovej dotácie na nákup výživových doplnkov pre prijímateľov a zamestnancov týchto sociálnych služieb na obdobie 5 mesiacov, najmä vitamínu D3, ktorý preventívne môže pomôcť predísť tomu, aby sa človek nakazil ochorením Covid-19, alebo môže pomôcť k tomu, aby malo toto ochorenie miernejší priebeh. Dotácia bude v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 15a zákona č. 544/2010 Z. z. poskytnutá v rámci dotačného titulu na podporu humanitárnej pomoci.
Usmernenie k poskytnutiu dotácie na nákup výživových doplnkov
Vzor žiadosti k poskytnutiu dotácie na nákup výživových doplnkov – WORD , PDF, ODT
Vzor zúčtovania k dotácii na nákup výživových doplnkov – WORD, PDF, ODT
Kontakty:
- Filipová Viera, Ing., Mgr. 02/2046 3134 viera.filipova@employment.gov.sk
- Zaujecová Eva, Mgr. 02/2046 2142 eva.zaujecova@employment.gov.sk
Zoznam schválených žiadostí k 15.12.2020
Zoznamy schválených žiadostí budú pravidelne aktualizované a dopĺňané. V zoznamoch je možné vyhľadávanie cez funkciu CTRL+F.
Počas druhej vlny pandémie, v období od októbra 2020 do 28. 2. 2021 môže o dotáciu na podporu humanitárnej požiadať poskytovateľ sociálnej služby v zariadení, v ktorom boli rozhodnutím príslušného Regionálneho úradu verejného zdravotníctva nariadené opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosným ochoreniam podľa zákona č. 355/2007 Z. z. z dôvodu šírenia ochorenia Covid-19 (jedným z týchto opatrení musí byť izolácia, alebo nariadenie karantény).
Dotáciu je možné poskytnúť na plnenie, ktoré poskytuje zamestnávateľ svojim zamestnancom nad rámec mzdy alebo platu – tzv. “odmena za prácu v karanténe“, vrátane preddavku na povinné verejné zdravotné poistenie, sociálne poistenie a na príspevky na starobné dôchodkové sporenie, platené zamestnávateľom z tohto plnenia pre zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovnú činnosť počas nariadenej karantény v zariadení v bezprostrednom kontakte s klientami s ochorením Covid-19 v izolácii, a to bez ohľadu na ich pracovné zaradenie.
Výška dotácie na jedného takéhoto zamestnanca je na celkovú cenu práce vo výške 405 eur (300 € hrubá mzda). Dotácia sa poskytuje v jednotnej výške 405eur na zamestnanca (300eur odmena, 105 odvody) a nie je možné diferencovať jej výšku v závislosti do toho koľko dní zamestnanec v izolácii opracoval. Upozorňujeme poskytovateľov, že zamestnancovi môže za obdobie karantény vzniknúť nárok na mzdu (plat) za prácu nadčas, mzda (plat) za pracovnú pohotovosť, prípadne aj ďalšie nároky vyplývajúce z príslušných právnych predpisov.
Jeden subjekt môže požiadať (aj opakovane) o dotáciu počas rozpočtového roku, vrátane sumy dotácií na humanitárnu pomoc, ktoré už v danom rozpočtovom roku boli poskytnuté (t.j. napr. na hygienické pomôcky, dezinfekcia, žiariče...).
Podmienkou poskytnutia dotácie je predloženie rozhodnutia príslušného Regionálneho úradu verejného zdravotníctva, ktorým boli nariadené opatrenia na predchádzanie vzniku a šíreniu prenosným ochoreniam podľa zákona č. 355/2007 Z. z. z dôvodu šírenia ochorenia Covid-19 (ďalej len „rozhodnutie RÚVZ“). Ak takéto rozhodnutie RÚVZ nevydalo, zariadenie túto skutočnosť preukáže čestným prehlásením a súčasne oznámi mailom na odbor krízového manažmentu a bezpečnosti MPSVR SR mailom na adresu odbkrman@employment.gov.sk .
Vzor žiadosti a čestného vyhlásenia:
- VZOR žiadosti - podľa § 9 ods. 3 a 4 zákona (.RTF)
- VZOR vyhlásenie k žiadosti o dotáciu § 9 ods. 3 a 4 ( vo formáte .docx alebo vo formáte .odt )
- VZOR vyhlásenie k žiadosti o dotáciu § 9 ods. 3 a 4 - povinné prílohy ( vo formáte .docx alebo vo formáte .odt )
K žiadosti je potrebné pridať čestné vyhlásenie, že žiadateľ splnil všetky podmienky podľa § 8a zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré dočasne nahrádza potrebné potvrdenia k žiadosti. Ostatné doklady v zmysle zákona môžu byť doložené aj neskôr.
Vo formulári žiadosti o poskytnutie dotácie na podporu humanitárnej pomoci pre právnické osoby sa uvedie:
Označenie účelu, na ktorý sa žiada dotácia: „Poskytovanie sociálnej služby v zariadení počas karantény (izolácie) z dôvodu šírenia ochorenia Covid-19 “
2.1. Cieľ/Ciele aktivít a činností: Uvedie sa
- dátum vydania rozhodnutia RÚVZ (ak bolo vydané), alebo dátum začatia karantény/izolácie prijímateľov a zamestnancov
- cieľom je vyplatenie odmeny zamestnancom, ktorí vykonávajú pracovnú činnosť počas nariadenej karantény v zariadení v bezprostrednom kontakte s klientami s ochorením Covid-19 v izolácii – uvedie sa ich počet
2.2. Cieľová skupina: Uvedie sa celkový počet prijímateľov sociálnej služby, toho počet infikovaných prijímateľov sociálnej služby ku dňu podania žiadosti, resp. počas karantény a celkový počet zamestnancov, z toho počet zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovnú činnosť počas nariadenej karantény v zariadení v bezprostrednom kontakte s klientami s ochorením Covid-19 v izolácii a v členení podľa ich pracovného zaradenia.
2.3. Opis aktivít a činností: Uvedie sa názov zariadenia a opíše sa aktuálna situácia v zariadení v súvislosti so šírením ochorenia Covid-19 v zariadení, napr. sa vyšpecifikuje či je celé zariadenie sociálnych služieb, prípadne jeho časť, aké množstvo lôžok a podobne a aký rozsah odborných, obslužných a ďalších činností sa poskytuje prijímateľom sociálnej služby v karanténe.
2.4. Časový harmonogram uskutočňovania aktivít a činností:
- Ako začiatok sa uvedie dátum vydania rozhodnutia RÚVZ, resp. dátum začatia karantény.
- Ako skončenie sa uvedie dátum odvolania opatrení na základe rozhodnutia RÚVZ, ak aktuálne karanténa prebieha uvedie sa „do skončenia karantény“
- Ako dĺžka trvania uskutočňovania aktivít a činností sa uvedie obdobie trvania karantény, ak aktuálne karanténa prebieha uvedie sa dátum začatia karantény – „do skončenia/odvolania karantény“.
2.6. Rozpočet - v rámci bežných výdavkov sa uvedie súhrnná položka požadovanej dotácie v členení na
- plnenie, ktoré poskytuje zamestnávateľ svojim zamestnancom nad rámec mzdy alebo platu – tzv. “odmena za prácu v karanténe“ a
- na preddavky na povinné verejné zdravotné poistenie, sociálne poistenie a na príspevky na starobné dôchodkové sporenie, platené zamestnávateľom z tohto plnenia
2.7. Komentár k rozpočtu - Žiadateľ rozpíše počet oprávnených zamestnancov na vyplatenie odmeny za prácu v karanténe a prislúchajúcu sumu odmien a súvisiacich odvodov.
Spôsob doručenia:
- žiadosť o humanitárnu pomoc §9 ods. 3 a 4 zákona a čestné vyhlásenie môže byť podaná v elektronickej forme (prostredníctvom informačného systému Dotácie (IS Dotácie) + doručená poštou
- poštou na adresu - Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Špitálska 4-6-8, 81 643 Bratislava
Usmernenie v čase mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti so šíriacim sa ochorením COVID-19 a vyhláseného núdzového stavu na území Slovenskej republiky a pre zabezpečenie prístupu primeraného ubytovania pre zamestnancov v zariadeniach sociálnych služieb, v ktorom je potvrdené vírusové ochorenie COVID-19 a na základe rozhodnutia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (ďalej len „RÚVZ“) toto zariadenie a zamestnanci sú určení do karantény.
Týmto nariadením vlády SR sa rieši ocenenie zamestnancov v oblasti sociálnych služieb a SPO a SK prostredníctvom jednorazovej dotácie na tzv. „mimoriadne odmeny“ (plnenie poskytované zamestnávateľom zamestnancom nad rámec mzdy alebo platu, vrátane preddavku na povinné verejné zdravotné poistenie, sociálne poistenie a na príspevky na starobné dôchodkové sporenie, platené zamestnávateľom z tohto plnenia) za kvalitné vykonávanie pracovných činností alebo za vykonanie práce presahujúcej rámec pracovných činností. Dotácia bude v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 15a zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR poskytnutá v rámci dotačného titulu na podporu rozvoja sociálnych služieb a na podporu vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
- Zoznam schválených žiadostí o poskytnutie dotácie v oblasti sociálnych služieb k 17.12.2020
- Zoznam schválených žiadostí o poskytnutie dotácie v oblasti SPODaSK k 15.12.2020
Zoznamy schválených žiadostí budú pravidelne aktualizované a dopĺňané. V zoznamoch je možné vyhľadávanie cez funkciu CTRL+F.
Usmernenie k poskytnutiu dotácie
Formulár k zúčtovaniu dotácie - vo formáte.pdf, vo formáte docx., vo formáte .odt
Najčastejšie otázky a odpovede k "mimoriadnym odmenám"
-
Môže byť odmena vyplatená kedykoľvek do konca zúčtovania, teda aj februárovej výplate zamestnanca? Nie - odmena musí byť zamestnancovi vyplatená najneskôr v decembrovej výplate, ktorá bude vyplatená v januári 2021. Nárok na dotáciu neprechádza do ďalšieho rozpočtového roka.
-
Ako sa vyplatí odmena zamestnancovi, ktorý v čase podania žiadosti bol v pracovnom pomere so zamestnávateľom, ale v čase vyplatenia dotácie zamestnávateľovi na základe podanej žiadosti o dotáciu bude zamestnanec na starobnom dôchodku alebo na materskej dovolenke? - Pokiaľ je zamestnanec ku dňu podania žiadosti v pracovnom pomere, napríklad do 31.10.2020 a od 1.11.2020 odíde do starobného dôchodku, alebo nastúpi na materskú dovolenku a bude mu vyplatená mzda za mesiac október v novembri, zamestnávateľ môže vyplatiť mimoriadnu odmenu takému zamestnancovi v mesiaci november z vlastných zdrojov, pričom následne je možné túto čiastku refundovať z dotácie MPSVR SR.
-
Môže zamestnávať priznať zamestnancovi z vlastných zdrojov výšku odmeny vrátane preddavku na povinné verejné zdravotné poistenie, sociálne poistenie a na príspevky na starobné dôchodkové sporenie, platené zamestnávateľom z tohto plnenia v sume vyššej ako je určená v nariadení vlády SR č. 281/2020 Z. z.? - ÁNO, môže priznať zamestnancovi z vlastných zdrojov odmenu, ale odporúčame, aby takáto odmena nebola zamestnancovi vyplatená v tom mesiaci, v ktorom bude zamestnancovi vyplatená mimoriadna odmena poskytnutá ministerstvom.
-
Majú nárok na odmenu zamestnanci, ktorí sú zapojení v DOP alebo NP? - ÁNO, za predpokladu, že nebola odmena vyplatená v rámci DOP, NP.
-
Môže byť odmena poskytnutá zamestnancovi terénnej sociálnej práce?-ÁNO, ale len v tom prípade, že ide o zamestnanca služby krízovej intervencie, ktorá je zaregistrovaná na príslušnom vyššom územnom celku ako sociálna služba v súlade so zákonom o sociálnych službách. T. j. ak uvedení zamestnanci vykonávajú terénnu sociálnu práca pre zamestnávateľa, ktorý nie je registrovaný ako poskytovateľ sociálnej služby, nemožno na nich dotáciu poskytnúť.
-
Môže byť odmena poskytnutá zamestnancovi, s ktorým bola uzatvorená pracovná zmluva po 12.3.2020? – ÁNO, ak tento zamestnanec odpracoval 30 % ustanoveného týždenného pracovného času za celé sledované obdobie od 12.3. do 13.6 (t.j. do 100% času, ktorý mal odpracovať sa počíta celé sledované obdobie)
-
Môže byť odmena poskytnutá zamestnancovi, ktorý pracoval na prácu z domu, tzv. home office – ekonóm, personalista,... – ÁNO, za predpokladu, že výkon jeho pracovnej činnosti je možný z domu
-
Počíta sa do opracovaného času (30%) čerpanie dovolenky? – NIE
-
Počíta sa do odpracovaného pracovného času čas absolvovania ošetrenia alebo sprievodu pri ošetrení? - ÁNO
-
Môže byť odmena poskytnutá zamestnancovi, ktorý čerpal len časť sledovaného obdobia (napr. 10 dní) OČR alebo PN ? -ÁNO, ak spĺňa podmienku odpracovaného času viac ako 30% TPČ, po odpočítaní doby PN alebo OČR
-
Zamestnanec počas sledovaného obdobia pracoval časť na ½ úväzok, časť na celý, ktorá odmena mu patrí? – PODĽA TOHO, V KTOROM ÚVAZKU ODPRACOVAL VYŠŠÍ POČET HODÍN.
-
Zamestnancovi končí pracovný pomer po podaní žiadosti, ale pred jej vyplatením (napr. 31.10.), má nárok na odmenu? – ÁNO
-
Zamestnancovi skončil pomer na dobu určitú (napr. 30.6.), ale ku dňu podania žiadosti je opäť u žiadateľa zamestnaný (t.j. pracovný pomer bol prerušený), má nárok na odmenu? – ÁNO
-
Zamestnanec odpracoval väčšinu sledovaného obdobia v jenom zariadení zriadenom VÚC a časť obdobia, za ktoré už nespĺňa 30% odpracoval v ďalšom zariadení zriadenom tým istým VÚC, má nárok na odmenu – NIE, už nie je v pracovnom pomere so ZSS v ktorom podmienky (30%) spĺňal
-
Zamestnanec má 1 celý úväzok a ½ úväzok u toho istého zamestnávateľa na rôzne pracovné pozície, pričom podmienky splnil v obidvoch prípadoch. Má nárok na odmenu za obidve pracovné pozície? – ÁNO
-
Môže by odmena poskytnutá zamestnancovi obecného/miestneho úradu, napr. pracovníka posudkovej činnosti - NIE
-
Ktorí zamestnanci môžu byť odmenení v rámci opatrovateľskej služby? – Opatrovateľky/opatrovatelia a koordinátor opatrovateľskej služby
-
Môže žiadateľ o dotáciu-zamestnávateľ rozhodnúť o zmene výšky odmeny pre zamestnanca, alebo požiť poskytnutú dotáciu na odmenu iného zamestnanca ako toho na ktorého bola priznaná - NIE
-
Je potrebné doložiť potvrdenia/prílohy (o nelegálnom zamestnávaní, o konkurznom konaní)do 29.10.2020 ? – NIE, potvrdenia je potrebné doložiť najneskôr však k poslednému dňu stanovenému na zúčtovanie, t. j. 28.2.2021, je však možné doložiť ich už k žiadosti o dotáciu.
-
Je potrebné doložiť potvrdenia/prílohy aj v prípade, že už boli doložené k inej žiadosti o poskytnutie dotácie z MPSVR (iný účel)? - ÁNO
Aktualizácia k 29. 9. 2020
Na základe vývoja výskytu ochorení na COVID-19 v Slovenskej republike a z dôvodu pretrvávajúcej potreby prijímať preventívne opatrenia s cieľom predchádzať šíreniu ochorenia Covid-19 pri poskytovaní sociálnych služieb sú:
- prijímatelia sociálnych služieb povinní predložiť poskytovateľovi sociálnych služieb čestné vyhlásenie o zdravotnom stave prijímateľa sociálnej služby a osôb, s ktorými je v styku (TU) v ktorom čestne prehlási skutočnosti uvedené v tomto vyhlásení primerane s prihliadnutím na druh a formu sociálnej služby, ktorá sa má začať poskytovať, ktorá sa má poskytovať, po prerušení prevádzky jej poskytovania, po prerušení jej poskytovania z dôvodu neprítomnosti klienta dlhšej ako 5 kalendárnych dní, alebo pri zmene skutočností uvedených v tomto vyhlásení;
- čestné vyhlásenie prijímateľa: vo formáte.docx, vo formáte .odt
- zamestnanci poskytovateľa sociálnych služieb povinný predložiť svojmu zamestnávateľovi čestné vyhlásenie zamestnanca poskytovateľa sociálnej služby o zdravotnom stave zamestnanca a osôb, s ktorými je v styku (TU) a to pri nástupe do zamestnania, po prerušení prevádzky poskytovanej sociálnej služby, po prerušení výkonu pracovnej činnosti zamestnanca z dôvodu čerpania dovolenky viac ako 5 dní, alebo čerpania PN alebo OČR trvajúcej dlhšie ako 2 pracovné dni, alebo pri zmene skutočností uvedených v tomto vyhlásení.
- čestné vyhlásenie zamestnanca: vo formáte.docx, vo formáte .odt
- Odporúčania na používanie osobných ochranných prostriedkov pri sociálnej starostlivosti o osoby so suspektnou alebo potvrdenou covid-19 (.PDF) k 29.3.2020
- Krízový manažment pre pobytové zariadenia sociálnych služieb a zariadenia SPO a SK počas pandémie COVID-19 k 17.4.2020
- Odporúčaný postup pre prijímanie klientov do zariadení sociálnych služieb krízovej intervencie k 6. 10. 2020
- Odporúčanie ohľadom obmedzenia osobnej slobody
- Odporúčania pre podporu prijímateľov sociálnych služieb a podporu pracovníkov sociálnych služieb
- Easy read Covid-19 - komix
- Odporúčania pre prípravu krízových plánov zariadení sociálnych služieb
- Odporúčanie k prevencii psychickej destabilizácie klientov v DSS počas karanténnych opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19.
aktualizované 16.06.2020
Povinnosťou každého poskytovateľa sociálnej služby je plniť podmienky kvality poskytovanej sociálnej služby, v rámci ktorých je povinný vypracovať postupy a pravidlá riešenia krízových situácií.
Súčasná situácia si vyžaduje, aby každý prevádzkovateľ zariadenia sociálnych služieb vypracoval plán riešenia krízovej situácie v súvislosti s rizikom výskytu ochorenia COVID-19 v zariadení sociálnych služieb. Tento plán je predpokladom zabezpečenia operatívnej reakcie poskytovateľa v pretrvávajúcej mimoriadnej situácii. Zároveň je jedným zo základných nástrojov prípravy na II. vlnu pandémie v SR.
Preto je potrebné, aby každý prevádzkovateľ zariadenia sociálnych služieb mal takýto plán vypracovaný. Zároveň je povinný zverejniť informáciu o tom, že má vypracovaný Plán riešenia krízovej situácie v súvislosti s rizikom výskytu ochorenia COVID-19 v zariadení sociálnych služieb.
Túto informáciu zverejňuje viditeľným spôsobom na svojej internetovej stránke alebo na internetovej stránke svojho zriaďovateľa. Ak takáto stránka nie je k dispozícii, zverejňuje ju vo svojich priestoroch takým spôsobom, aby bola informácia viditeľná pre návštevy.
- Právne východiská
V zmysle ustanovenia § 9 ods. 8 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách je poskytovateľ sociálnej služby povinný plniť podmienky kvality, v rámci ktorých je povinný vypracovať postupy a pravidlá riešenia krízových situácií v súlade s prílohou č. 2 písm. A. MPSVR SR v súčasnej situácii určuje poskytovateľovi sociálnej služby, ktorý má prevádzku sociálnych služieb povinnosť vypracovať postupy, pravidlá a podmienky riešenia krízovej situácie spôsobenej pandémiou ako aj povinnosť informovať o týchto postupoch a pravidlách zamestnancov a prijímateľov sociálnych služieb v zmysle § 9 ods. 9 zákona.
Zároveň MPSVR SR určuje povinnosť zverejniť informáciu o tom, že postupy sú spracované.
Poskytovateľ sociálnej služby je povinný na vyžiadanie MPSVR SR predložiť ku kontrole úplné znenie týchto postupov ako aj ich príloh.
- Účel spracovania plánu
Účel, ktorý MPSVR SR touto požiadavkou sleduje, je zabezpečenie pripravenosti poskytovateľa sociálnej služby na výskyt ochorenia COVID – 19 v zariadení sociálnych služieb a zabezpečenie informovanosti zamestnancov, prijímateľov sociálnej služby, ich rodinných príslušníkov a ostatné osoby o opatreniach prijatých na predchádzanie vzniku krízovej situácii a o opatreniach na riešenie krízovej situácie ako aj o povinnostiach jednotlivých osôb v súvislosti s týmito opatreniami.
- Východiskové dokumenty pre spracovanie plánu
Pri tvorbe plánu riešenia krízovej situácie v súvislosti s rizikom výskytu ochorenia COVID – 19 v zariadení sociálnych služieb je potrebné vychádzať zo všeobecne platných právnych predpisov a ďalej najmä:
1. z platných opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR pri ohrození verejného zdravia a/alebo Regionálneho úradu verejného zdravotníctva
2. z platných Usmernení hlavného hygienika Slovenskej republiky
3. z platných Usmernení MPSVR SR a MZ SR
4. z platných odporúčaní ostatných relevantných inštitúcií (napr. WHO, Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a pod.) ak sú takéto odporúčania oficiálne vydané.
5. z Krízového manažmentu pre pobytové zariadenia sociálnych služieb a zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately počas pandémie (COVID-19).
Usmernenia MPSVR SR a prípadné usmernenia MZ SR platné pre sociálne služby sú zverejnené na tejto stránke v príslušných témach.
Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva platné pre sociálne služby sú zverejnené TU.
Dňa 29.9.2020 minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky schválil Pandemický plán Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorého súčasťou v prílohe č. 18 sú aj Pandemické semafory pre sociálne služby.
Číslo semaforu |
Zoznam semaforov: |
1. |
|
2. |
|
3. |
semafor pre výkon terénnej sociálnej práce v rómskej komunite |
4. |
semafor pre pobytové sociálne služby krízovej intervencie a podpory rodiny s deťmi |
5. |
|
6. |
|
7. |
|
8. |
|
9. |
|
10. |
semafor pre zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa |
11. |
|
12. |
Vláda SR s účinnosťou od 29.9. 2020 schválila nariadenie vlády SR č. 269/2020 Z. z. na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie v súvislosti s vyhlásením núdzového stavu na zabezpečenie riešenia druhej vlny koronavírusu COVID-19
V zmysle § 5 ods. 3 nariadenia Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR alebo vyšší územný celok určí v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov sociálnych služieb alebo subjekty sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately ako subjekt hospodárskej a určeným poskytovateľom sociálnych služieb spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie.
Zoznam poskytovateľov sociálnych služieb, na účely určenia subjektov hospodárskej mobilizácie sú uvedení v prílohe č.19 k Pandemickému plánu MPSVR SR.
Poskytovateľ sociálnej služby, ktorý sa nenachádza v zozname, alebo nebol písomne určený za subjekt hospodárskej mobilizácie, písomne nahlási svoje údaje na odbkrman@employment.gov.sk v štruktúre, ktorá je uvedená v prílohe č.19.
V zmysle protiepidemických opatrení MZ SR bol vytvorený informačný systém www.korona.gov.sk pre epidemiologické účely a testovanie občanov po návrate z dovoleniek zo zahraničia. Tento systém je určený z dôvodu predchádzania zavlečenia Covid-19 do ZSS.
Každý zamestnanec sociálnych služieb, ktorý má príznaky, alebo podozrenie na ochorenie COVID-19 môže požiadať o vyšetrenie formou elektronického formuláru: https://www.old.korona.gov.sk/covid-19-patient-form.php
Zamestnanec vo formulári vyznačí kolónku: Zamestnanec zariadenia sociálnych služieb vracajúci sa zo zahraničia. Veríme, že aj toto opatrenie prispeje k ochrane prijímateľov sociálnych služieb, ako aj samotných zamestnancov, ktorí stoja v prvej línii starostlivosti.“
- S účinnosťou od 29. 9. 2020 vláda SR schválila nariadenie vlády SR č. 261/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 70/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú niektoré podmienky financovania sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Toto nariadenie upravuje poskytovanie zvýšeného finančného príspevku pre nocľahárne (150€ na 1 miesto) aj v roku 2020 a rieši problematiku miest, ktoré neboli obsadené k 12. marcu 2020 (mimo miest obsadených k 12. marcu 2020). K poslednému dňu každého štvrťroka bude podstatným skutkový stav týchto miest (teda miest neobsadených k 12. marcu 2020), t.j. koľko z nich je s neuzatvorenou zmluvou o poskytovaní sociálnej služby (teda „nie je reálne obsadených“). Tento počet miest s neuzatvorenou zmluvou sa bude porovnávať s celkovým počtom miest, na ktorý je finančný príspevok určený. V závislosti od podielu týchto miest s neuzatvorenou zmluvou o poskytovaní sociálnej služby s prijímateľom sociálnej služby k poslednému dňu príslušného štvrťroku z celkového počtu miest, na ktorý je finančný príspevok určený, poskytovateľ sociálnej služby nevracia MPSVR SR časť finančného príspevku, vracia 50% finančného príspevku alebo vracia celý finančný príspevok za vykázané neobsadené miesta v príslušnom štvrťroku.
- Vláda SR dňa 6. apríla 2020 schválila Nariadenie vlády, ktorým sa ustanovujú niektoré podmienky financovania sociálnych služieb v čase krízovej situácie. Nariadením sa počas krízovej situácie zvyšuje príspevok pre nocľahárne zo 120 na 150 Eur mesačne na klienta, upravujú sa podmienky poskytnutia a zúčtovania finančných príspevkov z rozpočtovej kapitoly MPSVR SR a zároveň sa upravujú podmienky poskytovania finančného príspevku na neobsadené miesta. Nariadenie vlády je zverejnené v Zbierke zákonov SR: https://www.epi.sk/zz/2020-70/znenie-20200408
- Usmernenie k NV SR č. 70/2020
- Usmernenie k zúčtovaniu finančných príspevkov MPSVR SR za 3. štvrťrok 2020 https://www.employment.gov.sk/sk/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/usmernenie-fp-socialne-sluzby-2.stvrtrok-2020/
- Usmernenia k zúčtovaniu finančných príspevkov MPSVR SR za rok 2019 sa nachádzajú na:
http://www.employment.gov.sk/sk/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/usmernenie-k-zuctovaniu-fp-soc-sluzby-2019/ - Usmernenia k zúčtovaniu finančných príspevkov MPSVR SR za 1.štvrťrok 2020 sa nachádzajú na:
http://www.employment.gov.sk/sk/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/usmernenie-fp-socialne-sluzby-1.stvrtrok-2020/
Zoznam schválených žiadostí o dotáciu na "mimoriadne odmeny":
- Zoznam schválených žiadostí o poskytnutie dotácie v oblasti sociálnych služieb k 17.12.2020
- Zoznam schválených žiadostí o poskytnutie dotácie v oblasti SPODaSK k 15.12.2020
Zoznamy schválených žiadostí budú pravidelne aktualizované a dopĺňané. V zoznamoch je možné vyhľadávanie cez funkciu CTRL+F.
Zoznam schválených žiadostí o dotáciu na výživové doplnky:
Zoznamy schválených žiadostí budú pravidelne aktualizované a dopĺňané. V zoznamoch je možné vyhľadávanie cez funkciu CTRL+F.
- zabezpečenie bezpečného pobytu klientov pobytových zariadení sociálnych služieb podmienených odkázanosťou počas sviatkov mimo zariadenia a ich návratu do zariadenia
- zabezpečenie bezpečných návštev príbuzných a blízkych osôb v zariadení počas sviatkov
- zabezpečenie bezpečného vstupu iných osôb (mimo návštev) do zariadenia počas sviatkov za účelom výkonu odbornej a inej činnosti v zariadení
- Príloha č. 1 Zoznam testovaných zamestnancov - PDF
- Príloha č. 2 Zoznam testovaných prijímateľov - PDF
- Príloha č. 3 Prehlásenie o odovzdaní certifikátov - PDF
Usmernenie k poskytovaniu sociálnej služby v zariadeniach sociálnych služieb ambulantnou formou a nocľahární po celoplošnom testovaní (od 2. 11. 2020) k 3.11.2020
- čestné vyhlásenie prijímateľa: vo formáte.docx, vo formáte .odt
- čestné vyhlásenie zamestnanca: vo formáte.docx, vo formáte .odt
-
Zákaz vychádzania - Usmernenie pre poskytovateľov sociálnych služieb k 23.10.2020
Informujeme poskytovateľov všetkých druhov a foriem sociálnej služby, že zákaz vychádzania od 23. 10. sa za splnenia podmienok stanovených krízovým štábom (t.j. preukázanie sa negatívnym testom v okresoch Bardejov, Námestovo, Tvrdošín a Dolný Kubín) sa nevťahuje na poskytovania sociálnej služby a na dochádzanie do/z miesta poskytovania sociálnej služby.
-
Zákaz zhromažďovania - Usmernenie pre poskytovateľov sociálnych služieb k 23.10.2020
Informujeme poskytovateľov všetkých druhov a foriem sociálnej služby, že zákaz zhromažďovania, ktorý bol vydaný vládou s účinnosťou od 13.10.2020 nezahŕňa zákaz poskytovania sociálnych služieb, ktoré sa v súlade s § 2 písm. b) zákona č.84/1990 Z. z. nepovažujú za zhromaždenia.
čestné vyhlásenie prijímateľa: vo formáte.docx, vo formáte .odt
čestné vyhlásenie zamestnanca: vo formáte.docx, vo formáte .odt