Hlavné menu

Odpovede na najčastejšie otázky poskytovateľov sociálnych služieb

Uznesením vlády SR 343/2020 boli od 4.6.2020 zrušené karanténne miesta na prijímanie nových klientov do zariadení podmienených odkázanosťou. Ako postupovať u klientov, ktorí sú aktuálne na karanténnych miestach umiestnení pred začatím poskytovania sociálnej služby v normálnom režime?
Kedy je možné otvoriť denné centrá pre seniorov?
V zmysle plánu je súčasťou IV. fázy uvoľňovania otvorenie všetkých druhov a foriem sociálnych služieb, pričom do tejto oblasti uvoľňovania opatrení patria aj denné centrá. To znamená, že denné centrum pre seniorov bude možné opätovne otvoriť až od 1. júla 2020, s tým, že začiatok každej nasledujúcej fázy, resp. pokračovanie aktuálnej fázy uvoľňovania opatrení bude pravidelne prehodnocované a bude závisieť od aktuálnej epidemiologickej situácie. Začiatok uvoľnenia opatrenia v stanovenom termíne u konkrétneho poskytovateľa je dobrovoľný, t.j. je na rozhodnutí poskytovateľa kedy sa začne, na základe dopytu po službe zo strany jeho klientov, možností a schopností prijímateľov dodržiavať hygienicko-epidemiologické opatrenia a jeho priestorových, materiálno-technických a personálnych možností.

Ako sa bude poskytovať finančný príspevok na spolufinancovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou ambulantnou sociálnou službou v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie a následnou obmedzenou prevádzkou týchto zariadení?
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR vydalo k problematike poskytovania tohto finančného príspevku oznámenie so všetkými potrebnými informáciami.

Ako postupovať keď rodič starajúci sa o dospelé dieťa s ťažkým postihnutím, ktoré nemôže byť doma samo, musí chodiť do práce? Postihnuté dieťa má pridelenú asistentku, tá má však maloleté dieťa, s ktorým musela zostať doma pre šíriace ochorenie COVID - 19.
Pracujúci rodičia - poistenci, ktorí sa starajú o zdravotne postihnutých vo veku dovŕšených 11 a viac rokov, majú v súčasnej mimoriadnej situácii nárok na dávku ošetrovné iba na 10 dní. Môžu si ju však novou žiadosťou opakovane predlžovať. Nárok na ošetrovné na 14 dní budú mať iba v prípade opatrovania postihnutých detí do 11 rokov (10 rokov + 364 dní) a len v prípade uzatvorenia zariadenia z dôvodu nariadenej karantény. Po dobu, kým budú uzatvorené zariadenia pre zdravotne postihnutých na základe rozhodnutia vlády SR, vzniká nárok na opätovnú dávku na ošetrovné na ďalších 10 dní. Na každých ďalších 10 dní nároku na dávku ošetrovné je potrebné podať novú žiadosť (vystavenú ošetrujúcim lekárom), pričom ošetrovať bude môcť stále tá istá osoba. V súčasnej mimoriadnej situácii to bude Sociálna poisťovňa považovať za nový prípad potreby ošetrovania, lebo inak by ten istý ošetrovateľ už nárok na túto dávku nemal. Žiadosť o dávku ošetrovné (vyplnený formulár) aj pri jej predlžovaní o ďalších 10 dní na základe rozhodnutia daného zariadenia treba poslať príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne poštou alebo ju vhodiť osobne do schránky v priestoroch pobočky. Taktiež je potrebné potvrdenie od lekára, ktorý potvrdí, že postihnuté dieťa nemôže zostať doma bez dozoru.

Je možný nejaký postih, keď klient nedodržiava odporúčané postupy MPSVR SR?
Postupy, ktoré sú zverejnené na webovej stránke MPSVR SR, alebo komunikované prostredníctvom vyšších územných celkov a neformálnej platformy mimovládnych neziskových organizácií SocioFórum
majú odporúčací, resp. záväzný charakter, avšak trestanie porušenia povinností vyplývajúcich z týchto dokumentov možné nie je . Účelom prijatých postupov je odporučiť vhodný spôsob poskytovania sociálnej služby s ohľadom na zamestnancov poskytovateľa, ako aj prijímateľov v súvislosti s prevenciou a riešením nebezpečenstva šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom (COVID-19, SARS-CoV) a nie subjekty za ich nedodržanie pokutovať. Na elimináciu prípadných hrozieb a zabezpečenie poskytovania sociálnych služieb v súlade s nariadením hlavného hygienika SR, prijali poskytovatelia sociálnych služieb viaceré opatrenia:
- priestory musia byť dobre vetrateľné, mali by mať v pravidelných intervaloch dezinfekčným prostriedkom čistené povrchy
- vhodné je zabezpečiť vytvorenie menších skupiniek klientov napr. pri výdaji stravy alebo vo všeobecnosti zabezpečiť výdaj balenej stravy ideálne v otvorenom prostredí
- v rámci ochrany zamestnancov poskytnúť možnosť rozdelenia ich činností na kontaktné a nekontaktné
- rozšírenie poskytovania soc. služby v nocľahárni počas 24 hodín
- príjem klientov odporúčame vykonávať mimo samotného zariadenia vo vysunutých stanoviskách príjmu, napr. v provizórnom prístrešku, na príjazdovej ceste a v bezpečnej vzdialenosti od zariadenia. Vhodným spôsobom odporúčame vytvoriť prostredníctvom pások koridor pre vstup a zabezpečiť, aby boli medzi osobami počas čakania vytvorené dostatočné rozostupy, min. 2 metre.
- zabezpečiť, aby boli klienti požiadaní, aby spali s hlavami na opačných koncoch postele tak, aby sa počas spánku predišlo neprípustnej blízkosti tvárí iných ľudí

Bude sa musieť platiť úhrada za týždennú formu sociálnej služby v prípade, že je zariadenie zatvorené?
Prijímateľ sociálnej služby je povinný platiť úhradu za poskytovanú sociálnu službu. Verejný poskytovateľ sociálnej služby (zariadenie zriadené alebo založené obcou alebo vyšším územným celkom) stanovuje sumu úhrady za sociálnu službu, spôsob jej určenia a platenia zmluvou o poskytovaní sociálnej služby v súlade so všeobecne záväzným nariadením obce alebo vyššieho územného celku. Neverejný poskytovateľ sociálnej služby (nezisková organizácia, občianske združenie, SČK, cirkevná organizácia) určuje sumu úhrady za poskytovanú sociálnu službu tiež na základe zmluvy o poskytovaní sociálnej služby v súlade s aktuálnym cenníkom sociálnej služby.
Zákon o sociálnych službách v § 72 ods. 9 ustanovuje, že prijímateľ sociálnej služby neplatí úhradu za odborné, obslužné a ďalšie činnosti v čase jeho neprítomnosti. Výnimkou je len úhrada za ubytovanie, a aj to len v prípade, že voľné miesto nie je v čase neprítomnosti prijímateľa sociálnej služby obsadené inou fyzickou osobou alebo ak sa poskytovateľ a prijímateľ nedohodnú inak. To znamená, že poskytovateľ sa môže s prijímateľom dohodnúť, že ani za ubytovanie nebude žiadať od neho úhradu, ak sa nebude zdržiavať v zariadení, resp. že bude žiadať uhradiť len určitú symbolickú sumu, tzv. udržiavací poplatok.
Na vzniknutú mimoriadnu situáciu v súvislosti so šíriacim sa ochorením COVID-19 reagovalo MPSVR SR nariadením vlády SR č. 116/2020, v ktorom boli osobitne upravené aj napr. podmienky pri poskytovaní týždennej formy sociálnej služby a od 15.6. bude možné v súlade s nariadením vlády č. 152/2020 Z.z. poskytovať sociálnu službu týždennou pobytovou formou v „bežnom režime“, t.j. klient bude môcť na víkend zariadenie opustiť.

Čo v prípade keď je matka zdravotníčka a nevie čo bude s jej dieťaťom ak ju prevelia na prácu niekde do iného mesta, pretože ho nemá s kým nechať a dieťa to bez nej nezvládne, má aspergerov syndróm. S otcom nežijú, ale nie sú rozvedení a dieťa s ním nedokáže byť, navyše aj on má prácu kvôli ktorej nemôže zostať doma?
V Opatrení Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo dňa 18. marca 2020 (Článok IV: Ukladanie pracovnej povinnosti zamestnancom poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti – bod 6 ) je uvedené, komu nie je možné uložiť pracovnú povinnosť. Do okruhu týchto osôb patrí aj fyzická osoba, ktorá sa trvalo stará o dieťa mladšie ako 15 rokov veku, tiež fyzická osoba ktorá sa trvalo stará o dieťa staršie ako 15 rokov veku, ktoré má dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav alebo je dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť.

Je neverejný poskytovateľ sociálnych služieb oprávnený žiadať finančnú podporu z projektu Prvá pomoc?
V zmysle Zmluvy o poskytnutí finančného príspevku na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach pre fyzické osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby a pre fyzické osoby, ktoré dovŕšili dôchodkový vek podľa § 78a zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnych službách“) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR poskytuje vybraným verejným poskytovateľom a neverejným poskytovateľom finančný príspevok na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou, ktorý je určený na spolufinancovanie ekonomicky oprávnených nákladov prijímateľa na mzdy a odvody zamestnancov prijímateľa sociálnej služby.
Nariadením vlády č. 70/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú niektoré podmienky financovania sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu boli upravené vybrané podmienky poskytovania finančného príspevku z rozpočtovej kapitoly ministerstva pre zariadenia sociálnych služieb podmienených odkázanosťou, a to termíny a spôsob vyplácania finančného príspevku, podmienky jeho čerpania a zúčtovania, dôvody jeho vrátenia a lehota jeho zúčtovania v krízovej situácií.
V zmysle § 3 ods. 2 nariadenia sa ustanovenie § 78d ods. 13 zákona sa neuplatňuje na miesta, na ktorých sa ku dňu vyhlásenia krízovej situácie poskytovala sociálna služba na základe uzatvorenej zmluvy o poskytovaní sociálnej služby, ak poskytovateľ sociálnej služby v zariadení s ambulantnou formou sociálnej služby prostredníctvom svojich zamestnancov poskytuje sociálnu službu v domácom prostredí prijímateľa sociálnej služby alebo poskytuje týmito zamestnancami sociálne poradenstvo, pomoc pri zabezpečovaní nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb alebo pomoc pri nevyhnutných úkonoch sebaobsluhy fyzickým osobám, ktoré dovŕšili vek potrebný na nárok na starobný dôchodok podľa osobitného predpisu a fyzickým osobám s ťažkým zdravotným postihnutím.
Poskytovateľ sociálnej služby, ktorý je prijímateľom finančného príspevku poskytnutého v zmysle § 71 ods. 6 a § 78a zákona o sociálnych službách a má uzatvorené zmluvy s prijímateľom sociálnej služby o poskytovaní sociálnej služby, nemá nárok na finančné prostriedky z projektu Prvá pomoc.

Ako postupovať v prípade žiadostí o bezodkladné umiestnenie klientov do zariadenia pre seniorov, ktorí pochádzajú z miest, ktoré nie sú povinné zriaďovať karanténne miesta, nakoľko nemajú viac ako 20 tisíc obyvateľov? - neaktuálne od 4.6.2020
Karanténne miesta – tak ako sa uvádza v usmernení k predmetnému plánu, mesto nad 20 000, ktoré má zriadené karanténne miesta na základe požiadaviek a v súčinnosti s obcami z príslušného okresu určí fyzické osoby, ktoré sú bezodkladne odkázané na poskytovanie sociálnej služby v zariadení pre seniorov a v zariadení opatrovateľskej služby. Pri rozhodovaní sa o potrebe umiestnenia fyzickej osoby na karanténne miesto nie je rozhodujúce, či je žiadateľ obyvateľom mesta, ktoré karanténne miesto zriadilo, alebo obyvateľom inej obce/mesta v okrese, resp. v najkratšej vzdialenosti od danej obce/mesta – t. j. môže ísť aj o mesto na území iného kraja, avšak najbližšie k danej obci. Z uvedeného vyplýva, že mesto, ktoré je povinné službu pre svojho odkázaného obyvateľa zabezpečiť, požiada mesto nad 20 000 v najkratšej vzdialenosti, ktoré karanténne miesta má o prijatie jej občana na karanténne miesto, pričom by ale malo byť zrejmé do akého ZSS pôjde po ukončení preventívnej karantény. V súlade s usmernením karanténne miesto môže určiť aj obec/mesto s menším počtom obyvateľov ako 20 000, za splnenia všetkých podmienok určených pre karanténne miesta.
Pokiaľ ide o pôsobnosť, VÚC nemá povinnosť zriaďovať karanténne miesta pre zariadenia pre seniorov a ani túto sociálnu službu zabezpečovať pre svojich obyvateľov, táto povinnosť naďalej patrí obciam a mestám.

Môže byť klient prijatý do zariadenia sociálnych služieb keď bude mať negatívny. test na COVID a potvrdenie od svojho obvodného lekára? - neaktuálne od 4.6.2020
V súlade s usmernením k realizácii Plánu predchádzania vzniku a šírenia ochorenie COVID – 19 u FO, prijímaných do vybraných pobytových ZSS podmienených odkázanosťou v čase mimoriadnej situácie (https://www.employment.gov.sk/files/slovensky/rodina-socialna-pomoc/socialne-sluzby/uvzsr/usmernenie-k-planu-testovania_270420-2.pdf ) možno z prirodzeného domáceho prostredia do týchto zariadení prijať iba FO bezodkladne odkázanú na poskytovanie SS, ak absolvovala 14 dňovú preventívnu karanténu na určenom karanténnom mieste a po 12-tom dni preventívnej karantény absolvovala test na COVID – 19 s negatívnym výsledkom. Uvedené karanténne miesto nemusí byť určené iba v „karanténnom centre“, ale aj u poskytovateľa (verejného ale aj neverejného), ktorý má v súlade s § 104a ods. 3 zákona o sociálnych službách vytvorené miesto/priestory, v ktorých môže klient absolvovať 14-dňové preventívne oddelenie (karanténu) od ostatných prijímateľov a testovanie na Covid-19 a následne byť presunutý k ostatným prijímateľom sociálnych služieb. To znamená, že klient absolvuje preventívnu karanténu a testovanie v tom istom zariadení, v ktorom sa mu následne bude poskytovať sociálna služba aj v „bežnom“ režime a nie je potrebný jeho prevoz z jedného zariadenia do iného.

Je potrebné, aby bol klient po prijatí do ZSS z karanténneho miesta aj naďalej niekoľko dní preventívne oddelený od ostatných prijímateľov sociálnej služby? - neaktuálne od 4.6.2020
Po presune FO z karanténneho miesta do pobytového ZSS po absolvovaní 14 dňovej preventívnej karantény a testovania (PCR testom-výterom) s negatívnym výsledkom na COVID-19 už nie je potrebné jeho ďalšie preventívne oddelenie od ostatných prijímateľov SS (tak ako je to v prípade klientov vracajúcich sa zo zdravotníckeho zariadenia). Prípadné „dodatočné“ preventívne oddelenie takéhoto klienta od ostatných prijímateľov SS je na rozhodnutí konkrétneho poskytovateľa, avšak po absolvovaní 14 dňovej karantény a testovania to považujeme za nadbytočné.

Realizácia testovania FO na karanténnom mieste znamená, že FO bude testovaná pri príchode do karanténneho miesta aj po príchode z domáceho prostredia po 12 dňoch preventívnej karantény? - neaktuálne od 4.6.2020
Po umiestnení klienta na karanténne miesto sa mu dá vystaviť Covid pass (na t.č. 0800 221 234) a nakoľko klient pre svoj zdravotný stav pravdepodobne nie je schopný sa dostaviť na určené odberné miesto, je potrebné v súčinnosti s RÚVZ, resp. cestou krajského operačného strediska zabezpečiť výtery na účely ich otestovania priamo na karanténnom mieste. Testovanie na karanténnom mieste výterom absolvuje klient iba 1 krát – najneskôr 12-ty deň pobytu na karanténnom mieste (nie po príchode na karanténne miesto).

Čo robiť v prípade, keď klient DSS potrebuje ísť na lekárske ošetrenie, ale nemá doprovod? - neaktuálne od 3.6.2020
Vláda SR uznesením č. 113/2020 uložila Ministerstvu zdravotníctva SR obmedziť všetky plánované zdravotné výkony, ktoré neohrozujú život a zdravie, ako jeden z dôležitých nástrojov na ochranu života a zdravia v súvislosti so šírením ochorenie COVID-19. V súlade s týmto uznesením MZ SR vydalo dňa 17. 03. 2020 opatrenie, ktorým obmedzuje poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v poskytovaní výkonov a operácií, ktoré strpia odklad. Na základe tohto uznesenia by rovnako klienti zariadení počas mimoriadnej situácie v súvislosti so šírením ochorenia COVID – 19 nemali absolvovať žiadne zdravotné výkony a ošetrenia mimo priestorov zariadenia sociálnych služieb, ktoré strpia odklad. Pokiaľ ide o neodkladné výkony, vrátane absolvovania dialýzy, tieto je potrebné zabezpečiť v súčinnosti so zdravotníckym zariadením kde majú byť realizované, vrátane zabezpečenia prevozu/sprievodu do/zo zdravotníckeho zariadenia pri dodržaní všetkých hygienických a bezpečnostných opatrení. Pokiaľ ide o výkony, ktoré znesú odklad, alebo ktoré je možné po vyhodnotení a konzultácií s ošetrujúcim lekárom vykonať aj ošetrovateľským personálom v zariadení (napr. preväz rany), nie je potrebné navštevovať zdravotnícke zariadenie. Uvedené odporúčanie je v súlade s opatrením Úradu verejného zdravotníctva SR z 24.03.2020, ktorým sa prikazuje poskytovateľom sociálnych služieb dôsledne dodržiavať hygienicko-epidemiologický režim.

Pozastavuje sa poskytovanie služieb v denných stacionároch? - neaktuálne od 3.6.2020
Na základe rozhodnutia Ústredného krízového štábu SR v súvislosti s hrozbou šírenia vírusu COVID-19 zo dňa 23.03.2020 vydal hlavný hygienik Úradu verejného zdravotníctva SR (ďalej len „HH UVZ“) s cieľom eliminácie ohrozenia života a zdravia prijímateľov sociálnych služieb opatrenie, ktorým dočasne pozastavil poskytovanie sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb s ambulantnou formou, medzi ktoré patria aj denné stacionáre. Pri poskytovaní sociálnej služby je preto potrebné postupovať v súlade so záväzným postupom pre poskytovateľov sociálnych služieb v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom (COVID-19, SARS-CoV) , ktorý vypracovalo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR.

Vzťahuje sa zákaz poskytovania sociálnych služieb v zariadeniach s ambulantnou formou aj na poskytovanie terénnej sociálnej služby? - neaktuálne od 3.6.2020
Opatrenie Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky pri ohrození verejného zdravia zo dňa 24.3.2020 vydalo opatrenie, ktorým sa dočasne pozastavuje poskytovanie sociálnych služieb podľa zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, v zariadeniach sociálnych služieb s ambulantnou formou tejto sociálnej služby všetkým poskytovateľom sociálnej služby v týchto zariadeniach, ktorými sú:

a) denné stacionáre § 40 zákona
b) zariadenia pre seniorov s ambulantnou formou sociálnej služby § 35, 1
c) zariadenia opatrovateľskej služby s ambulantnou formou sociálnej služby,
d) rehabilitačné strediská s ambulantnou formou sociálnej služby,
e) špecializované zariadenia s ambulantnou formou sociálnej služby,
f) domovy sociálnych služieb s ambulantnou formou sociálnej služby,
g) denné centrá (bývalé "kluby dôchodcov") a
h) zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa ( bývalé "detské jasle").
i) Prikazuje sa verejným a neverejným poskytovateľom sociálnych služieb dôsledne dodržiavať hygienicko-epidemiologický režim.

V prípade, že ste poskytovateľom inej sociálnej služby, ktorá nie je v opatrení taxatívne vymenovaná, i keď je poskytovaná ambulantnou formou, opatrenie, ktorým sa dočasne pozastavuje poskytovanie sociálnych služieb sa na Vás nevzťahuje . Sociálna služba musí byť samozrejme poskytovaná v súlade so Záväzným postupom pre poskytovateľov sociálnych služieb v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom (COVID-19, SARS-CoV) a inými vydanými opatreniami a postupmi, ktoré sa k poskytovaniu služby vzťahujú.

Kam sa môže obrátiť rodina, ak nezvláda dospelého duševne chorého člena, ktorý nedodržiava karanténne opatrenia. Vezmú ho do nemocnice alebo do nejakého zariadenia, aby bol chránený a mal aspoň nejaký režim, keďže mu jeho denné zariadenie zavreli? - neaktuálne od 3.6.2020
Vláda SR dňa 6. apríla 2020 schválila Nariadenie vlády č. 70/2020 Z. z., ktorým sa ustanovujú niektoré podmienky financovania sociálnych služieb v čase krízovej situácie, tiež sa upravujú podmienky poskytnutia a zúčtovania finančných príspevkov z rozpočtovej kapitoly MPSVR SR.
V čase trvania krízovej situácie sa finančný príspevok na poskytovanie sociálnej služby v zariadeniach podmienených odkázanosťou z rozpočtovej kapitoly MPSVR SR poskytne na všetky zazmluvnené miesta ku dňu vyhlásenia krízovej situácie (miesta, na ktorých bola s klientom uzatvorená zmluva o poskytovaní sociálnej služby). Pri ambulantnej forme poskytovanej sociálnej služby je však podmienkou, že poskytovateľ sociálnej služby zabezpečí svojimi zamestnancami poskytovanie sociálnej služby v domácom prostredí alebo iné činnosti ako napríklad sociálne poradenstvo (základné a špecializované), pomoc pri zabezpečovaní nevyhnutných podmienok na uspokojovanie základných životných potrieb alebo pomoc pri nevyhnutných úkonoch sebaobsluhy fyzickým osobám, ktoré dovŕšili dôchodkový vek a osobám s ťažkým zdravotným postihnutím (môže ísť napríklad aj o obstaranie nákupov, dovoz liekov, sprievod na lekárske ošetrenie, atď.).
To znamená, že aj keď je v dennom zariadení pozastavená činnosť, jeho zamestnanci sú povinný aj svojmu prijímateľovi sociálnej služby poskytovať pomoc, ak o to požiada, napr. formou sociálneho poradenstva, pomoci prostredníctvom telekomunikačných technológií, zabezpečenia osobnej pomoci v domácnosti.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR aj v spolupráci s Ministerstvom zdravotníctva SR, Úradom verejného zdravotníctva SR, ako aj ďalšími zainteresovanými subjektmi operatívne pripravuje, zverejňuje a aj v súlade s opatreniami krízových štábov aktualizuje legislatívne i nelegislatívne opatrenia a postupy v oblasti poskytovania sociálnych služieb v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia sa infekcie spôsobenej koronavírusom. Všetky aktuálne informácie sú dostupné na stránke MPSVR SR, kde sú priebežne aktualizované:
https://www.employment.gov.sk/sk/koronavirus-pracovna-socialna-oblast/socialne-sluzby/

U klientov, ktorým sa v čase zrušenia karanténnych miest poskytovala sociálna služba na tomto mieste, je možné postupovať dvoma spôsobmi:
1. Preventívna karanténa (oddelenie klienta) bude pokračovať do doby ukončenia zmluvy o poskytovaní sociálnej služby na dobu určitú, teda do ukončenia 14- dnového pobytu a následne bude klient presunutý do zariadenia/na miesto, na ktorom mu má byť poskytovaná sociálna služba v normálnom režime,
2. Preventívnu karanténu (oddelenie klienta) je možné (na základe dohody klienta, poskytovateľa na karanténnom mieste a „budúceho“ poskytovateľa sociálnej služby v normálnom režime) predčasne ukončiť a začať poskytovať sociálnu službu v zariadení/na mieste, na ktorom mu má byť poskytovaná sociálna služba v normálnom režime
Zároveň je potrebné uviesť, že podľa nariadenia vlády, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády SR č. 116/2020 je možné od 15.6. začať poskytovať sociálnu službu v pobytovom zariadení podmienenom odkázanosťou aj klientom, ktorý nie sú odkázaní na bezodkladné poskytovanie tejto sociálnej služby, pričom poskytovateľ môže od klienta požadovať potvrdenie o bezinfekčnosti o ošetrujúceho lekára alebo o negatívnom výsledku testu na ochorenie Covid – 19 alebo preventívne oddeliť tohto klienta od ostatných klientov po dobu najviac 14 dní.

Kto vykoná, na základe čoho a kto je povinný uhradiť testovanie na COVID- 19 v prípade, ak zariadenie sociálnych služieb pri nástupe nového klienta vyžaduje negatívny test na COVID- 19, nie starší ako 48 hodín?
Právnu možnosť požadovania tohto potvrdenia o negatívnom výsledku testu na ochorenie COVID- 19, nie staršieho ako 48 hodín, od fyzickej osoby, ktorej sa má začať poskytovanie pobytovej formy sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb, ustanovuje poskytovateľovi tejto sociálnej služby s účinnosťou od 15. júna 2020 ustanovenie § 1 ods. 3 písm. a) druhého bodu nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 116/2020 Z. z.. aj v súlade s postupným uvoľňovaním opatrení v rv oblasti poskytovania sociálnych služieb, prijatých v pôsobnosti Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ) a MPSVR SR v Pláne uvoľňovania opatrení v sociálnych službách v súvislosti s ochorením COVID-19 (Opatrenie ÚVZ č. OLP/4592/2020).

Využitie oprávnení poskytovateľa pobytovej formy sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb požadovať test na Covid-19 s negatívnym výsledkom alebo 14-dňové preventívne oddelenie nového klienta bude závisieť od vývoja epidemiologickej situácie v konkrétnom územnom obvode, v konkrétnom čase a od aktuálnych rozhodnutí, opatrení a usmernení príslušných orgánov verejného zdravotníctva a musí byť premietnuté do vnútorného predpisu poskytovateľa tejto sociálnej služby (prevádzkový poriadok, domáci poriadok).

Ak v čase mimoriadnej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 v konkrétnom čase jej trvania požaduje poskytovateľ pobytovej formy sociálnej služby v zariadení sociálnych služieb od fyzickej osoby, ktorej sa má začať poskytovanie tejto sociálnej služby, potvrdenie o negatívnom výsledku testu na ochorenie COVID- 19, ktoré nie je staršie ako 48 hodín, testovanie na ochorenie COVID- 19 u tejto konkrétnej fyzickej osoby
a) zabezpečuje všeobecný lekár tejto fyzickej osoby a uhrádza na základe verejného zdravotného poistenia príslušná zdravotná poisťovňa, ak u tejto fyzickej osoby na základe v tomto konkrétnom čase trvania mimoriadnej situácie aktuálnych rozhodnutí, opatrení alebo usmernení ÚVZ SR alebo príslušného regionálneho ÚVZ, je toto testovanie indikované všeobecným lekárom, s ktorým má táto fyzická osoba uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
b) zabezpečuje a uhrádza poskytovateľ pobytovej formy sociálnej služby v tomto zariadení sociálnych služieb, ak u tejto fyzickej osoby na základe aktuálnych rozhodnutí, opatrení alebo usmernení ÚVZ SR alebo príslušného regionálneho ÚVZ, nie je toto testovanie indikované všeobecným lekárom tejto fyzickej osoby.

 
 

Partners

ESF Portál voľných pracovných miest Stránky rodovej rovnosti, rovnosti príležitosti a postavenie žien logo skrátená práca EURES odkaz na www.detstvobeznasilia.gov.sk