Hlavné menu

Sociálna ekonomika, sociálne podniky, rodinné podniky

Sociálna ekonomika sa rýchlo rozvíja nielen na Slovensku, ale aj v Európe a vo svete, pričom prispieva k riešeniu globálnych problémov ako sú napríklad klimatické zmeny, udržateľný rozvoj, sociálne vylúčenie a chudoba. V súčasnosti patrí k etablovaným sektorom ekonomiky, ktorý je riadený solidaritou, pričom jej primárnou úlohou je napĺňanie sociálnych cieľov. Sociálna ekonomika ako spoločensky prospešná oblasť pri riešení sociálnych problémov a nezamestnanosti si v mnohých krajinách EÚ upevňuje svoje postavenie v tradičných sektoroch, ako napríklad poľnohospodárstvo, služby, sociálne služby, maloobchod, tradičné remeslá, ale i v bankovníctve a poisťovníctve.

Sociálna ekonomika je nástrojom modernizácie sociálneho štátu a jeho partnerov. Jej cieľom je podpora zvyšovania zamestnanosti, sociálnej súdržnosti a rozvoj sociálnych služieb, ako aj príležitosťou ako prinášať pozitívny sociálny vplyv pre komunitu, obec, okres, či región, či možnosťou ako vytvárať nové pracovné miesta pre znevýhodnených jednotlivcov a zraniteľné osoby, ktorí by si prácu našli len ťažko.

Národná rada Slovenskej republiky dňa 13.3.2018 schválila Zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, ktorý vytvára komplexnú úpravu sektora sociálnej ekonomiky všeobecne a sociálnych podnikov zvlášť. Zákon je inšpirovaný viacerými zahraničnými predpismi a prispôsobený na podmienky a pomery v Slovenskej republike.

Podľa zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch v znení neskorších predpisov

1) Podmienky priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku

Štatút registrovaného sociálneho podniku je možné priznať žiadateľovi v súlade s ustanovením § 6 zákona, ktorý

a) spĺňa podmienky podľa § 5 ods. 1, a ak žiada o priznanie štatútu
1. registrovaného integračného sociálneho podniku (ďalej len „integračný podnik“), spĺňa aj podmienky dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu a spôsobu jeho merania podľa § 12 ods. 1 a 2,
2. registrovaného sociálneho podniku bývania (ďalej len „sociálny podnik bývania“), spĺňa aj podmienky dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu a spôsobu jeho merania podľa § 13 ods. 1 až 4,
3. všeobecného registrovaného sociálneho podniku, dosahuje väčší pozitívny sociálny vplyv ako podnikateľ', ktorý obdobnú činnosť vykonáva na účel dosiahnutia zisku,

b) má základný dokument, ktorý obsahuje
1. opis hlavného cieľa žiadateľa podľa § 5 ods. 1 písm. b),
2. spôsob merania pozitívneho sociálneho vplyvu,
3. predmet hospodárskej činnosti,
4. opis, akým spôsobom tovary alebo služby, ktoré žiadateľ' vyrába, dodáva, poskytuje alebo distribuuje, alebo spôsob ich výroby alebo poskytovania prispievajú k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu,
5. určenie percentuálnej časti zisku po zdanení, ktorú sa žiadateľ zaväzuje použiť na dosiahnutie hlavného cieľa podľa § 5 ods. 1 písm. b) a určenie postupov a pravidiel rozdeľovania zvyšnej časti zisku, ktoré nenarušia hlavný cieľ,
6. záväzok zapájania zainteresovaných osôb prostredníctvom poradného výboru podľa § 9 alebo uplatňovaním demokratickej správy podľa § 10,

c) má sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu, na území Slovenskej republiky alebo iného členského štátu,

d) je dôveryhodný; ak ide o právnickú osobu, podmienku dôveryhodnosti musí spĺňať aj štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu,

e) má vypracovaný projekt činnosti registrovaného sociálneho podniku vo vzťahu k činnosti, ktorou dosahuje merateľný pozitívny sociálny vplyv, a vo vzťahu k hospodárskej činnosti; u žiadateľa, ktorý je novým podnikom, a u žiadateľa podľa § 7 ods. 6 poslednej vety projekt činnosti obsahuje aj kalkuláciu predpokladaných príjmov a výdavkov najmenej na tri hospodárske roky,

f) je bezúhonný; ak ide o právnickú osobu, podmienku bezúhonnosti musí spĺňať aj štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu,

g) žiada o priznanie štatútu integračného podniku, ktorý má najmenej dvoch zamestnancov v pracovnom pomere dohodnutom najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času,

1. ktorí nie sú spoločníkmi, ak ide o žiadateľa, ktorý je spoločnosťou s ručením obmedzeným, verejnou obchodnou spoločnosťou alebo komanditnou spoločnosťou,

2. ktorí nie sú členmi predstavenstva, ak ide o žiadateľa, ktorý je akciovou spoločnosťou, jednoduchou spoločnosťou na akcie alebo družstvom,

3. ktorí nie sú štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, ak ide o žiadateľa, ktorý je občianskym združením alebo účelovým zariadením cirkvi,

4. ktorí nie sú štatutárnym orgánom a členom správnej rady, ak ide o žiadateľa, ktorý je neziskovou organizáciou, nadáciou alebo neinvestičným fondom,

5. ak ide o žiadateľa, ktorý je fyzickou osobou – podnikateľom,

h) nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie a zdravotná poisťovňa neeviduje voči nemu pohľadávky po splatnosti podľa osobitných predpisov v Slovenskej republike a nemá evidované nedoplatky rovnakého alebo porovnateľného druhu v štáte sídla, ak ide o právnickú osobu, alebo v štáte miesta podnikania, ak ide o fyzickú osobu,

i) nemá evidované nedoplatky voči daňovému úradu a colnému úradu podľa osobitných predpisov v Slovenskej republike a nemá evidované nedoplatky rovnakého alebo porovnateľného druhu v štáte sídla, ak ide o právnickú osobu, alebo v štáte miesta podnikania, ak ide o fyzickú osobu,

j) nebola mu uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania v Slovenskej republike (ďalej len „porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania“) v období troch rokov pred podaním žiadosti o štatút,

k) nemá na majetok vyhlásený konkurz, proti ktorému nebolo zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku, alebo nebol zrušený konkurz pre nedostatok majetku, nie je v reštrukturalizácii a nie je v likvidácii,

l) nemal zrušený štatút registrovaného sociálneho podniku v období troch rokov pred podaním žiadosti o štatút a nebolo u neho právoplatne rozhodnuté o nepriznaní štatútu registrovaného sociálneho podniku v období šiestich mesiacoch pred podaním žiadosti o štatút.


U žiadateľa, ktorý má sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, na území Slovenskej republiky, splnenie podmienok podľa odseku 1 písm. b), c), f), h), i) a k) zisťuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo práce“) z úradnej povinnosti; to sa nevzťahuje na podmienku podľa odseku 1 písm. b), ak ide o žiadateľa, ktorý nie je obchodnou spoločnosťou alebo družstvom, a na podmienku podľa odseku 1 písm. k), ak ide o žiadateľa, ktorý je účelovým zariadením cirkvi. Žiadateľ, ktorý je účelovým zariadením cirkvi, preukazuje splnenie podmienky podľa odseku 1 písm. k) čestným vyhlásením. Ministerstvo práce zisťuje splnenie podmienok podľa odseku 1 písm. d), j) a l) z úradnej povinnosti u všetkých žiadateľov.

 

Na účely splnenia podmienky podľa odseku 1 písm. g) sa ako zamestnanec započítava tá istá fyzická osoba najviac v dvoch integračných podnikoch.

 

 

2) Konanie o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku

Konanie o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku sa začína na žiadosť. Žiadosť o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku (ďalej len „žiadosť o štatút“) musí byť písomná, musí obsahovať identifikačné údaje žiadateľa a určenie registrovaného sociálneho podniku podľa § 11, o ktorého priznanie štatútu žiadateľ žiada. Žiadosť o štatút sa podáva na formulári určenom ministerstvom práce a doručuje sa spolu s prílohami na adresu:

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky

Ing. Jana Halgašová
Špitálska 4, 6, 8
816 43 Bratislava


Prílohou k žiadosti o štatút

  1. a) údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov podľa osobitného predpisu a súhlas s ich spracovaním alebo výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace
  2. b) je základný dokument, ak ide o žiadateľa, ktorý
    1. 1. nie je obchodnou spoločnosťou alebo družstvom,
    2. 2. má sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu, na území iného členského štátu,
  3. c) je projekt činnosti registrovaného sociálneho podniku,
  4. d) sú doklady preukazujúce splnenie podmienok podľa § 6 ods. 1 písm. c)f)h)i) a k), ak ide o žiadateľa, ktorý má sídlo, ak ide o právnickú osobu, alebo miesto podnikania, ak ide o fyzickú osobu, na území iného členského štátu; ak iný členský štát také doklady nevydáva, je možné ich nahradiť čestným vyhlásením.

Prílohou k žiadosti o štatút môže byť potvrdenie podľa § 26 ods. 10; ak je potvrdenie predložené spolu so žiadosťou o štatút, podmienka dôveryhodnosti žiadateľa sa považuje za splnenú, ak nie je preukázaný opak.

V konaní o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku ministerstvo práce rozhoduje na základe

  1. a) overenia splnenia podmienok podľa § 6 ods. 1,
  2. b) posúdenia predložených dokumentov,
  3. c) prihliadnutia na potvrdenie podľa odseku 2, ak bolo predložené.

Ak žiadateľ splní podmienky podľa § 6 ods. 1, ministerstvo práce mu prizná štatút registrovaného sociálneho podniku.

Táto skutočnosť sa vyznačí v spise a rozhodnutie sa nevyhotovuje. Štatút registrovaného sociálneho podniku sa priznáva bez časového obmedzenia. Ministerstvo práce doručí registrovanému sociálnemu podniku osvedčenie o priznaní štatútu registrovaného sociálneho podniku. Z osvedčenia o priznaní štatútu registrovaného sociálneho podniku musí vyplývať, ktorú spoločensky prospešnú službu registrovaný sociálny podnik poskytuje. Žiadateľovi, ktorý je novým podnikom, ministerstvo práce prizná štatút registrovaného sociálneho podniku aj bez splnenia podmienok podľa § 6 ods. 1 písm. a) prvého bodu až tretieho bodu a písm. g). Registrovaný sociálny podnik, ktorému bol priznaný štatút registrovaného sociálneho podniku podľa prvej vety, je povinný preukázať ministerstvu práce splnenie podmienok podľa § 6 ods. 1 písm. a) prvého bodu až tretieho bodu a písm. g) do 12 mesiacov odo dňa priznania štatútuPodľa prvej vety sa môže postupovať, aj ak ide o iného žiadateľa, ak na tento postup existujú dôvody hodné osobitného zreteľa; pri postupe podľa prvej vety sa na žiadateľa vzťahuje povinnosť podľa druhej vety.

Registrovaný sociálny podnik je povinný spĺňať podmienky podľa § 6 ods. 1 a dodržiavať základný dokument v rozsahu podľa § 6 ods. 1 písm. b) počas trvania platnosti štatútu registrovaného sociálneho podniku; táto povinnosť sa nevzťahuje na registrovaný sociálny podnik podľa odseku 6 počas 12 mesiacov odo dňa priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku, ak ide o podmienky podľa § 6 ods. 1 písm. a) prvého bodu až tretieho bodu a písm. g). Podmienka podľa § 6 ods. 1 písm. f)h) a i) sa považuje za splnenú počas troch mesiacov odo dňa, keď registrovaný sociálny podnik prestal spĺňať túto podmienku. Podmienky podľa § 6 ods. 1 písm. h) a i) sa považujú za splnené, aj ak registrovanému sociálnemu podniku sú povolené splátky dlžných súm poistného na sociálne poistenie, splátky dlžných súm z pohľadávok evidovaných zdravotnou poisťovňou, je povolené zaplatenie colného dlhu v splátkach a povolený odklad platenia dane alebo platenie dane v splátkach a príslušná dlžná suma sa nestala splatnou.

Registrovaný sociálny podnik je povinný zriadiť poradný výbor podľa § 9 alebo začať uplatňovať demokratickú správu podľa § 10 a túto skutočnosť preukázať ministerstvu práce do troch mesiacov, a ak ide o registrovaný sociálny podnik podľa odseku 6, do 12 mesiacov odo dňa priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku. Od zriadenia poradného výboru alebo od začatia uplatňovania demokratickej správy je registrovaný sociálny podnik povinný mať zriadený poradný výbor alebo uplatňovať demokratickú správu počas trvania platnosti štatútu registrovaného sociálneho podniku.

Registrovaný sociálny podnik je povinný písomne oznámiť ministerstvu práce každú zmenu skutočností rozhodujúcich pre posúdenie spĺňania podmienok podľa § 6 ods. 1 a zmenu údajov podľa § 27 ods. 2 písm. c)i) až k) a m) do desiatich dní odo dňa, keď ku zmene došlo. Ak došlo k zmene fyzickej osoby, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, registrovaný sociálny podnik je povinný spolu s oznámením tejto zmeny predložiť údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov podľa osobitného predpisu a súhlas s ich spracovaním alebo výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace.

Registrovaný sociálny podnik je povinný v písomnom styku uvádzať označenie „registrovaný sociálny podnik“ alebo skratku „r. s. p.“. Označenie „registrovaný sociálny podnik“ sa zapisuje do registra alebo do inej evidencie, do ktorých zápisom vzniká právnická osoba. Registrovaný sociálny podnik je povinný podať návrh na zápis podľa druhej vety do troch mesiacov odo dňa priznania štatútu registrovaného sociálneho podniku.

 

 

 

Elektronická služba Podávanie žiadosti o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku

 

Bezplatné konzultácie a kontrolu žiadostí o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku a ich príloh poskytujeme prostredníctvom Regionálnych centier NP Inštitút sociálnej ekonomiky.

Odporúčame Vám preto, aby ste sa pred podaním žiadosti o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku obrátili na najbližšiu pobočku Regionálneho centra sociálnej ekonomiky, kde Vám zamestnanci  BEZPLATNE skontrolujú splnenie podmienok podľa zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch v znení neskorších predpisov.

Regionálne centrá sociálnej ekonomiky nájdete tu: https://socialnaekonomika.sk/category/regionalne-centra-se/

Odbor sociálnej ekonomiky MPSRV SR upozorňuje na zmenu metodického usmernenia „Štruktúra podnikateľského plánu“ (najmä v časti týkajúcej sa finančného plánu) s účinnosťou od 1.1.2023.

 

 

Názov Veľkosť Dátum
a-s-vzorove-stanovy_integracny-podnik-vseobecny-podnik.pdf a-s-vzorove-stanovy_integracny-podnik-vseobecny-podnik.pdf 738,17 kB 20.04.2023 14:26:34
a-s-vzorove-stanovy_integracny-podnik.pdf a-s-vzorove-stanovy_integracny-podnik.pdf 548,92 kB 20.04.2023 14:26:35
a-s-vzorove-stanovy_socialny-podnik-byvania.pdf a-s-vzorove-stanovy_socialny-podnik-byvania.pdf 726,99 kB 20.04.2023 14:26:32
druzstvo_vzorove-stanovy_integracny-podnik-vseobecny-podnik.pdf druzstvo_vzorove-stanovy_integracny-podnik-vseobecny-podnik.pdf 366,21 kB 20.04.2023 14:26:36
druzstvo_vzorove-stanovy_integracny-podnik.pdf druzstvo_vzorove-stanovy_integracny-podnik.pdf 358,21 kB 20.04.2023 14:26:34
druzstvo_vzorove-stanovy_socialny-podnik-byvania.pdf druzstvo_vzorove-stanovy_socialny-podnik-byvania.pdf 361,5 kB 20.04.2023 14:26:34
f-o-podnikatel_vzorove-cestne-vyhlasenie_odporucanie.pdf f-o-podnikatel_vzorove-cestne-vyhlasenie_odporucanie.pdf 534,08 kB 20.04.2023 14:26:30
j-s-a-vzorove-stanovy_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf j-s-a-vzorove-stanovy_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 567,3 kB 20.04.2023 14:26:33
k-s-vzorova-spolocenska-zmluva_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf k-s-vzorova-spolocenska-zmluva_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 530,39 kB 20.04.2023 14:26:32
n-o-vzorovy-statut-n-o-integracny-podnik.pdf n-o-vzorovy-statut-n-o-integracny-podnik.pdf 529,96 kB 20.04.2023 14:26:34
n-o-vzorovy-statut-n-o-integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf n-o-vzorovy-statut-n-o-integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 542,42 kB 20.04.2023 14:26:33
nadacia_vzorova-nadacna-listina_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf nadacia_vzorova-nadacna-listina_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 550,34 kB 20.04.2023 14:26:31
o-z-vzorove-stanovy_integracny-podnik.pdf o-z-vzorove-stanovy_integracny-podnik.pdf 579,23 kB 20.04.2023 14:26:35
o-z-vzorove-stanovy_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf o-z-vzorove-stanovy_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 589,5 kB 20.04.2023 14:26:33
s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_integracny-podnik-vseobecny-podnik.pdf s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_integracny-podnik-vseobecny-podnik.pdf 360,6 kB 20.04.2023 14:26:35
s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_integracny-podnik.pdf s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_integracny-podnik.pdf 353,53 kB 20.04.2023 14:26:32
s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_obecny-integracny-socialny-podnik.pdf s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_obecny-integracny-socialny-podnik.pdf 370,9 kB 25.01.2024 12:55:16
s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_socialny-podnik-byvania.pdf s-r-o-vzorovy-zakladny-dokument_socialny-podnik-byvania.pdf 527,2 kB 20.04.2023 14:26:36
ucelove-zariadenie-cirkvi-odporucanie-k-stanovam_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf ucelove-zariadenie-cirkvi-odporucanie-k-stanovam_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 639,97 kB 06.02.2025 11:09:27
v-o-s-vzorova-spolocenska-zmluva_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf v-o-s-vzorova-spolocenska-zmluva_integracny-vseobecny-socialny-podnik-byvania.pdf 524,14 kB 20.04.2023 14:26:32

Adresa na doručenie žiadosti o priznanie štatútu registrovaného sociálneho podniku:

V prípade akýchkoľvek otázok:

Mgr. Tatiana Hinerová
e-mail: tatiana.hinerova@employment.gov.sk
Tel.: +421 2 2046 3219

Mgr. Marko Hološko
e-mail: marko.holosko@employment.gov.sk
Tel.: +421 2 2046 3268

Mgr. Beáta Mészárosova
e-mail: beata.meszarosova@employment.gov.sk
Tel.: +421 2 2046 3278

Mgr. Kristína Petrovičová
e-mail: kristina.petrovicova@employment.gov.sk
Tel.: +421 2 2046 3228

Mgr. Martina Všelková
e-mail: martina.vselkova@employment.gov.sk
Tel.: +421 2 2046 3238

 

 
 

Partners

ESF Portál voľných pracovných miest Stránky rodovej rovnosti, rovnosti príležitosti a postavenie žien logo skrátená práca EURES odkaz na www.detstvobeznasilia.gov.sk